Gambar dan Foto Desain Rumah Minimalis | Ucapan dan Kata Mutiara Terbaru

Tips Mendidik Anak Perempuan

Informasi Terbaru - Update Posting Terbaru tentang Tips Mendidik Anak Perempuan. Semoga bermanfaat bagi kawan sekalian.
Tips Mendidik Anak Perempuan
                                             
 Tips Mendidik Anak Perempuan  :

1. Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan mera$a rendah diri.(Dalam I$lam $endiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan)

2. Berikan anak anda pelukan $etiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk $etiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk).

3. Pandanglah anak anda dengan pandangan ka$ih $ayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan per$ekitaran).


4. Berikan peneguhan $etiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukan, ciuman, hadiah ataupun $ekurang-kurangnya $enyuman untuk $etiap kebaikan yang dilakukannya)

5. Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan $e$uatu perbuatan baik $ecara berteru$an, mereka hanya kanak-kanak yang $edang berkembang. Perkembangan mereka membuatkan mereka ingin mengalami $etiap perkara terma$uklah berbuat $ilap.

6. Apabila anda berhadapan dengan ma$alah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga ($eorang penuli$ menyatakan anak-anak teru$ membe$ar. Ma$a itu teru$ berlalu dan tak akan kembali).

7. Di dalam membe$arkan dan mendidik anak-anak, janganlah mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak mera$akan diri mereka $ebagai $uatu bebanan kepada ibubapa mereka.

8. Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada ma$a akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap. Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap.

9. Tenangkan anak anda $etiap kali mereka memerlukannya. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

10. Buatkan $edikit per$ediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. $ediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. Anak2 yg datangnya daripada per$ekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain.

11. Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada $ekali.

12. Luangkanlah ma$a ber$ama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka.. Mereka tentu akan mera$a kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda $uami i$teri.

13. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

14. Hargailah permainan ke$ayangan anak anda. Mereka juga dalam ma$a yang $ama akan menghargai barang-barang ke$ayangan anda. Elakkan daripada membuang barang ke$ayangan mereka walaupun $udah ro$ak. Mintalah kebenaran mereka $ebelum berbuat demikian.

15. Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman $elamat malam.

16. Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang $empurna. Ini akan mengurangkan $tre$$ menjadi orangtua.

17. Jangan $elalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja-kerja ofi$ $elalunya lebih penting daripada keluarga.

18. Anak menangi$ untuk melegakan kere$ahan mereka, tetapi kadangkala cuma untuk $ound effect $ahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari $ekarang anda pula yang akan menangi$ apabila rumah mula tera$a $unyi. Anak-anak anda mula $ibuk mendengar tangi$an anak mereka $endiri.

19. Anak-anak juga mempunyai pera$aan $eperti anda. Ibarat kain yang putih, terpulanglah kepada anda untuk mencorakkannya. $emuanya di tangan anda.


Demikianlah informasi Terbaru Admin disampaikan dalam website ucapanterbaru.blogspot.COM. dan Admin Website Informasi Terbaru mengucapkan selamat dan semoga sukses selalu bagi anda yang telah membaca Tips Mendidik Anak Perempuan. Jika berkenan mohon di baca juga Kata Kata Indah Bijak Mutiara Menyentuh Hati . Terima Kasih.